ویتامین ها

خواص میوه ها و نوع ویتامین موجود در آنها وارتباط آنها با سلامتی

ویتامین ها

خواص میوه ها و نوع ویتامین موجود در آنها وارتباط آنها با سلامتی

اندر خواص بابونه

ParsiFa

اشکال دارویی :

قطره 15 میلی لیتری

موارد مصرف :

قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای دستگاه گوارش بکار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بکار می رود .

 اجزاء فرآورده :

قطره بابونه از عصاره هیدرو الکلی گیاه بابونه Matrivaria chamomilla تهیه شده است که هر 100 میلی لیتر از قطره حاوی 10 میلی گرم کامازولن و حداقل 2 میلی گرم آپی ژنین می باشد .

 مواد موثره :

روغن های فرار نظیر کامازولن ، بیزابولول و فلانویید آپی ژنین

 آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

فعالیت ضد التهابی عصاره بابونه بیشتر بواسطه ترکیبات ماتریسین (پیشاز کامازولن ) ، بیزابولول و اکسیدهای آن بوده که عمده ترین ترکیبات موجود در عصاره را تشکیل می دهند و این فعالیت به عمل آنتی اکسیدان آنها نسبت داده شده است . مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است که عصاره بابونه موجب وقفه سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز شده در نتیجه تولید پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها را متوقف می نماید و آپی ژنین موجود در عصاره بابونه علاوه بر وقفه در ایجاد محصولات 5- لیپو اکسیژناز و سیکلو اکسیژناز ( نظیر 12- لیپو اکسیژناز ) موجب مهار آزاد سازی هیستامین نیز می گردد . اثرات آنتی اسپاسمودیک بابونه به آپی ژنین نسبت داده میشود که یمزان این اثر نسبت به پاپاورین 3/92 برابر قویتر است . برای مصرف خوراکی در بزرگسالان روزی 3 بار هر بار 30 قطره و رد اطفال روزی 3 بار هر بار 20-10 قطره در یک فنجان آب ولرم میل نمایئد . به عنوان دهانشویه : روزی سه بار هر بار یک قاشق مرباخوری از قطره با نصف لیوان آب ولرم مخلوط و غرغره شود .

 مقدارمصرف :

برای مصرف خوراکی در بزرگسالان روزی 3 بار هر بار 30 قطره و رد اطفال روزی 3 بار هر بار 20-10 قطره در یک فنجان آب ولرم میل نمایئد . به عنوان دهانشویه : روزی سه بار هر بار یک قاشق مرباخوری از قطره با نصف لیوان آب ولرم مخلوط و غرغره شود .

عوارض جانبی :

در افراد حساس احتمال بروز واکنشهای آلرژیک مانند درماتیت و آنافیلاکسی وجود دارد .

 موارد منع مصرف :

 این فرآورده در افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد .

 مصرف در حاملگی وشیردهی :

اایمنی در مصرف این فراورده در دوران بارداری وشیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار باید سنجیده شود

 نکات قابل توصیه :

 در کاربرد دارو به عنوان ضد التهاب و سوزش مخاط معده و روده نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود و به عنوان ضد اسپاسم و ضد نفخ باید دارو یک ساعت بعد از غذا مصرف شود

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد